2017-10-08

Bättre och bättre dag för dag


Jag är lite stolt över diagrammet ovan (klicka på bilden för att förstora). Den 30 september hade jag bott här i 1½ år, och för varje dag som går gör jag av med mindre el. Just nu är jag nere på mindre än 3000 kWh senaste året. Jag bor ensam i ett halvtaskigt isolerat hus med byggår 1939 samt med värmepump och direktverkande el. Då jag flyttade in fanns det en kamin, men eldningsförbud rådde.

Det som hänt är följande. Först och främst två saker, jag har lärt mig att använda värmepumpen på ett energisnålt sätt (större delen av året inte alls), och sedan början av november i fjor kan jag åter elda i skorstenen. Det syns i diagrammet att jag började elda i kaminen då.



Sedan januari sker den mesta uppvärmningen den kalla årstiden med min köksspis som fått ersätta kaminen. På spisen lagar jag också maten när den ändå är igång.

Det syns också i diagrammet att veden tog slut i april, så under ca en månads tid  skedde uppvärmningen med enbart värmepumpen.



Andra åtgärder som vidtagits är att en vägg isolerats, till vinden har det blivit en isolerad lucka, dörrar har satts in imellan rummen för att minska den uppvärmda ytan, och en solfläkt hjälper till att hålla luftfuktigheten rimlig på sommaren då jag inte eldar i spisen. Vad värme beträffar bidrar solfläkten däremot ytterst marginellt.


En annan sak som syns i diagrammet är att jag under augusti förvällde och frös in mängder med grönsaker. Till att börja med experimenterade jag med att förvälla på vedspisen, men det blev odrägligt varmt i köket och gick åt oförsvarligt mycket ved.

Fram till åtminstone början av november kommer årsförbrukningen sjunka ytterligare för att därefter stabilisera sig, eftersom jag under oktober-november i fjor värmde huset med el.

Vad som däremot inte syns i diagrammet  är att den totala energiförbrukningen har ökat markant sedan jag började värma huset med ved. Det är betydligt mindre efektivt att sköta uppvärmningen med vedspis än med värmepump. Totalt har jag förbrukat ca 24-25000 kWh ved från november i fjor fram till dags dato. det är trevligare och billigare (åtminstone så länge jag inte behöver köpa veden och inte räknar egen arbetskostnad) än elen, men energieffektivt är det inte.

I framtiden, när jag får i gång mitt sol-vind-energisystem kommer troligen vedförbrukningen sjunka betydligt eftersom den el som inte används inte finns. om det går som planerat så kommer jag alltså att utnyttja egen el maximalt och "bara" stötta till med veden då elproduktionen är låg eller energibehovet stort.

Ska bli spännande att se hur det går när den dagen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar