2018-04-14

Nu nalkas våren


Nu kommer våren med stormsteg... it's been a long cold lonely winter... och min vitlök växer så det knakar. 65 Vitlökar sattes den 5e november, nu är de flesta ca 10 cm. Och om allt går som det ska så är nog mitt årsbehov mer än väl tillgodosett.

Snart, mycket snart får vitlökarna sällskap med morötter, gul lök, palsternacka, rödbetor och jordärtsskockor.

Dagen har helt ägnats åt att rensa och luckra köksträdgården. Det är nu som jag önskar att jag hållit ut längre i höstas, det finns en mängd gräs och örter som behöver rensas bort.

Nu beror detta inte bara på lathet eller tidsbrist. Ett antal parametrar i odlingen var fel i fjor. Eftersom jag lönearbetar heltid är det viktigt att ogräsrensningen kan ske snabbt och effektivt, annars riskerar den helt enkelt att inte hinnas med.

Således kommer jag i år generellt att ha längre mellan raderna så att jag enkelt kommer åt att hacka med långhacka. Längre kommer det att vara mellan potatisraderna också, så att jag kommer åt att kupa en gång till. på så sätt så kommer jag dels att få mindre ogräs, och dessutom färre gröna potatis.

Kåltunneln kommer att vara högre med en tydlig gång i mitten. Dessutom ska de olika kålsorterna placeras i "rätt" ordning med de minsta och tidigaste närmast ingången. Förhoppningsvis kommer det att leda till att jag kommer gå in i tunneln oftare även mot slutet av växtsässongen.

Nåväl, odlingsbädden i drygt hälften av köksträdgården  ä nu klar. och förhoppningsvis så kommer jag att kunna så och sätta en del tidiga saker framåt nästa helg.

Morgondagen kommer dock mestadels att ägnas åt att ställa iordning och så i salladsbaren. Desutom ska ett och annat vinterdäck byta plats med ett sommardäck.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar