2018-04-26

Kommer tid, kommer råd


Ibland blir inte saker och ting som jag tänkt mig.

Den första helgen sedan jorden rett sig i köksträdgården var det meningen att jag skulle tillbringa med en 60-årsfest. Tyvärr blev det inget med det eftersom jag i stället "använde denna tid" (och lite till) till att ha influensa. :-/

Helgen därpå så började jag göra iordning odlingsbäddarna.

Sistlidna helgen var det tänkt att jag skulle bli klar med grävande och ogräsrensning och i alla fall ha börjat så.

Men som entreprenör måste man ibland göra saker som man inte riktigt tänkt sig, bara för goodwill gentemot uppdragsgivare... Jag och kollega åkte på fredagen för att akutjobba på ett naturresarvat i mörkaste Småland. 3 dygn och 29 arbetstimmar senare kom jag hem efter en varm och lite regnig helg, och det enda som hänt i köksträdgården var att gräs och ogräs höll på återskapa den yta som fanns för ett och halvt år sedan på denna plats... dvs. en yta fylld med gräs med inslag av olika livskraftiga örter.

Men kvällarna finns ju... fast just nu är mitt liv fyllt med så mycket trevliga saker så dessa är uppbokade. Kören har nämligen besök av vänner från Florida just nu och denna vecka är att betrakta som en körvecka. Med körövning på tisdag och onsdag, körmiddag på fredag och konsert på söndag och måndag. Som om detta inte skulle vara nog så har dessutom min kusin den goda smaken att fira sin 50-årsdag 15 mil bort på lördagen.

Men kommer tid så kommer råd... Någon kanske noterade att denna torsdagkväll var helt obokad. Således tog jag något motvilligt fram det grova artilleriet, den lånta jordfräs som jag i denna stund är väldigt tacksam att jag har tillgång till. Jordfräsar är enligt min mening till för stora saker som att fräsa upp ett nytt land, vid övriga tillfällen vill jag helst bearbeta trädgårdslandet med handkultivatorr och grävgrep. Det känns som det är betydligt skonsammare mot de stackars daggmaskarna.

Men nöden har ingen lag... och drygt två timmar senare är jag på banan igen. Nu återstår bara att kratta ihop ogräset, sätta potatis, och så.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar