2019-04-28

In the early morning rain....

I gryningen igår vaknade jag av att regnet slog mot fönsterblecket, efter 40 dagar "i öknen" utan en droppe vatten. En stund senare satt jag med en kopp kaffe i trädgården och insåg att det var i princip just bara de dropparna som väckt mig som kommit. Men ändå, vilka underbara dofter, vilka ändå lyckligare vårfåglar som kvittrade och vilken frisk luft!

Kvällen innan hade jag sått gräset på min restaurerade gräsmatta (där stubbarana stod för några veckor sedan), just med tanke på regnet som utlovats. Nu blev det bara en liten 3 mm-skur till innan kvällen igår, men i skrivande stund så har det kommit ytterligare minst 16 mm till så det blir nog gräs på gräsmattan. 


Nu är jag egentligen ingen gräsmattemänniska, tänk så mycket mat jag kunde odlat här! Fast två skäl till gräsmattans tillkomst. Dels blir det snyggt och en bra plats för mitt Hjärtegryn att sola på och dessutom så tänkte jag försöka komma igång med täckodling, och för mig som jobbar heltid så förutsätter det en gräsklippare med uppsamlare och en gräsmatta där jag snabbt och  smidigt kan samla mitt täckmaterial.



Det är fler i trädgården än gräsfröna som är lyckliga för regnet och värmen: Den svarta-vinbärsbusken blommar jättefint.

Likaså krusbärsbusken.

Med rötterna på Bjärehalvön, där årets första färskpotatis plockades i veckan som gick (!), så har jag lite svårt att inte försöka att ha egna färskpotatis till midsommar. Jag vet att jag visade bild på dom för en vecka sedan, men jag är bara så lycklig över hur de växer och att jag kanske i år ska få till midsommarpärorna.



Med regnet och värmen så kommer sniglarna som ett brev på posten (Ehh?!) Nåja de de kommer i alla fall fram efter regnet. Alltså passade jag på när regnet en stund var lite lättare, att gå ut och kompletera koppartejpen på snigelsargen. Jag skyller på kråkfåglarna som jag tror var de som i sommras roade sig med att pilla loss bitar av koppartejpen. Men nu är den återställd.


2 kommentarer:

  1. Hej Sigge. Våra vinbärsbuskar trivs inte alls. Växer inget och inga bär. Vad skulle du göra för att få fart på dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ola. Såg detta nu :-| Vi får ta det i hwelgen.

      Radera