2019-04-02

Stubb-brytning





Så här såg det ut i den södra delen av trädgården när jag flyttade in för 3 år sedan. En ca 6-8 m hög tujahäck tog det mesta av ljuset, vid husknuten stod ytterligare 2 tujor, högre än huset. Och som om det inte skulle vara nog så fanns det dessutom 2 stora prydnadsaplar mellan häcken och huset. På våren var aplarna fulla av fina blommor... men sen kom löven och gav södersidan ständig skymning under sommarhalvåret.



För ett drygt år sedan tog jag ner häcken till en mera lagom höjd, jag kapade aplarna och tujorna vid knuten och lämnade höga stubbar. Under fjoråret fick dessa stubbar tjänstgöra som fästpunkter till tvättlinan, men det var inte detta som var syftet med de höga stubbarna. Planen var en annan...



Genom de höga stubbarna blir det en bra hävstångseffekt och det går ganska lätt att vinscha loss träden med rot och allt. Jag började med vinschen fäst i en riktning. Den första tujan gick lätt att välta över....



Den andra, något större tujan  krävde att jag grävde av en del rötter innan den också gav med sig...


Men snart hade jag vällt över den också...


Den lilla apeln visade sig vara svårast att få loss, den hade mycket rötter som jag måste gräva av....



Men sedan gav också den med sig...



Dax att flytta vinschen i en annan riktning...



Snart är den envisa lilla apeln nästan loss...



Den största tujan gick lätt att dra loss i den nya riktningen...



Sedan kom turen till den lite mindre tujan som jag började med...



Och inom kort så låg den där...


Den största apeln oroade mig efter att jag sett hur mycket rötter den lilla apeln hade, dessutom fanns det bara två fästpunkter med ganska liten vinkel emellan att vinscha den mot. ( det var ju den som var den första fästpunkten)...



Här fick jag ta till en gammal rejäl yxa att hugga av en del rötter med...



Men sedan hade jag vält över också den...


Så var det dax för en tredje fästpunkt och den lilla apeln kom loss till slut...



Den stora apeln krävde en del arbete med spade och yxa...



Men till slut var också den loss. Nu kan jag såga upp veden, sedan får stubbarna ligga en tid så att jorden torkar eller regnar bort så jag kan flytta dem.

2 kommentarer:

  1. Varför tänkte jag inte på den här tekniken när jag sågade av två sjuka äppelträd? Bra jobbat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =) Man lär så länge man lever. Jag tipsades om tekniken av än äldre bekant, han hävdade att det skulle gå att fixa med bara ett rep och lite envishet. Säkert sant, även om jag inte provat utaqn vinschen.

      Radera