2020-04-11

Tänkte inte på det....


Uppe vid huset har jag ca 100 m² köksträdgård, där kan jag i princip tillgodose mitt årsbehov av grönsaker. men om jag vill bli riktigt självförsörjande på vegetabilier så behöver jag spannmål också. Eller, det kan väl gå utan, men jag vill ha det.

Då är jag tacksam för mitt tunnland vall som syns på bilden ovan, där ska odlingarna utvidgas steg för steg, tills mina behov är täckta. Tittar man noga på bilden ser man fyra pinnar som utgör hörnen på det 40 m² (+ gång och begränsningszon) som ska fyllas med täckodlad potatis i år. Längre bort skymtar en rad med vita stängselstolpar som utgör gräns för det område där jag planerar att skörda täckmaterial i år.




Vad jag inte tänkte på i höstas (även pga att jag inte var igång med projektet i tid) var att gräset som ska täcka potatisodlingen inte hinner växa så länge innan det är tid att sätta potatisen. På bilden syns det område som när det blivit en perfekt rektangel utgör halva nyodlingen. Täckodlingen påbörjades med tidningar, gräsklipp och löv förra sensommaren/hösten. men som synes är återstår merparten av marktäcket att fixa.




Nu har äntligen gräset börjat växa och igår kunde jag fortsätta med täckningen. Jag kom över ett gäng begagnade papperssäckar som jag tror kan vara en bra ogräsbarriär i botten. På dem har jag lagt ett lager kutterspån (som ändå finns i min ägo), eftersom det är lerjord så skadar det inte att långsiktigt förbättra mullhalten, vilket jag tänker mig att kutterspånen kan bidraga till. På detta massor av gräsklipp (10-15 cm) som ska byggas på efterhand.

Men som alltid så hinner jag vad jag hinner och potatisen kommer nog i jord så småningom ändå, och dessutom så hinner jag förhoppningsvis att komma längre med utökningen av området med en lika stor yta till nästa år, innan vintern kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar