2020-04-07

Drivbänksvädring


När jag lämnar hemmet på morgonen för att åka till jobbet, är det ibland minusgrader, men mitt på dagen står solen på. Det blir ett litet bekymmer för de plantor som står i drivbänken. Automatisk vädring av växthus är lätt att fixa, men i  en drivbänk finns ingen annan väg in än locket, så där kan jag inte förankra en växthusvädring. Men jag älskar ju att skapa kreativa lösningar, vissa bättre och andra sämre. Men alla roliga att fundera ut, och lärorika.




Jag inhandlade två lösa kolvar för vädring av växthus , skruvade dit ett hjul på varje och satte dem på plats på vardera sidan...



... en gammal konsol från ett hyllsystem tjänstgör som skena för hjulet att rulla i  och hindrar det att vrida sig.



Utan fasta förankringar så kan jag fortfarande fälla upp locket och komma åt allt i drivbänken.

Som synes på första bilden så öppnas locket ibland snett, detta beror på ljusets riktning, den svarta kolv som får mest ljus reagerar mest, på morgonen är det den ena sidan och på kvällen den andra, mitt på dagen lyfter båda sidorna jämt, men detta tror jag inte utgör något problem.




I drivbänken finns för övrigt sallad som jag sådde i början av februari eftersom jag ändå hade växtbelysningen igång, Nu ger de mig sallad på matsäcksmackorna de flesta dagarna i arbetsveckan.



Där finns också lite diverse som såtts i drivbänken för kommande utplantering.

Jo förresten, Solcellen på första bilden härhör från ett experiment, den driver en liten datorfläkt som blåser svalare luft från skuggläge in i drivbänken när solen står på. Det har en viss obetydlig effekt, men alls inte tillräckligt. Förmodligen hade det funkat om jag tagit inluften via ett rör som grävts ner på en meters djup, tyvärr är det en omöjlighet på min fastighet utan tillgång till dyra maskiner som kan gräva ner röret mellan alla de stora stenarna. Detta är också ett sätt att hålla nere temperaturen i en jordkällare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar