2012-09-06

Hur det funkar

Tillbringat två dagar hemma och då ringer telefonen några gånger, nästan de enda samtal jag får är säljsamtal, de flesta slipper jag dock eftersom jag vanligtvis är på jobbet när de ringer.

Det kan låta såhär:

-Hej detta är N.N från Tele-dittan eller -dattan.

-Jag är nöjd med den telefoni jag har så jag är inte intresserad. Tack så mycket!

-Detta är inget säljsamtal....

-NÄHÄ!?

-... utan jag ringer för att sänka dina priser på din fasta telefon.

- Bra! Kan du göra det, så gör det. Tack så mycket! och hej då.

-Men så funkar det inte...

- Ska jag berätta hur det funkar? Om du behöver ett lägre pris på din telefoni, en ny mobil, eller ett par nya kalsonger eller what ever, sitter du då och väntar på att någon ska ringa upp och erbjuda det? Nej du söker upp vad du behöver. Jag tror det är väldigt få människor som gör annorlunda. Eller hur?

Dessutom skulle det bli ändå lägre priser om du inte ringde upp mig, för oavsett om du har fruktansvärt dåligt betalt så är det ändå jag som kund som får betala för din tid, som jag inte är intresserad av.

Du skulle bli arbetslös javisst! men vad skönt då skulle du ju kunna använda din tid till något roligare och mera meningsfullt än att sitta och ringa och lura på folk sådant som de inte behöver. och dessutom så skulle ju både du och jag få billigare telefoni, billigare kalsonger och billigare mobiler.

... fast vid det här laget har ju han lagt på för länge sedan.

Men Allvarligt! Har reklam något annat syfte än att lura på folk saker som de inte behöver? eller att styra din konsumtion till varor som säljaren väljer (lockpriser och rabattkuponger)?

Information säger någon, vet jag inte att produkten jag behöver finns så kan jag inte skaffa den. Men då är väl knappast behovet så stort eller hur? För visst händer det att du tänker: "Jag skulle behöva en dammsugare med böjt munstycke", "Undrar om det finns 12-volts timer?" eller "Min mobil missar en del SMS, jag behöver en ny" Då går du ut på nätet och googlar på "damsugare med böjt munstycke" och hittar du ingen då kommer du om behovet är tillräckligt stort att uppfinna ett böjt munstycke.

Vi vet exakt våra behov, iaf de viktigare, det enda reklamen kan bidra med är högre priser och en massa stress som uppkommer av allt reklambruset. Samtidigt som den dämpar vår kreativitet.

PS. och nej jag kan inte använda NIX reklamspärr eftersom min telefon står på mitt företag, varför? jo för att en telefonförsäljare sa sig vilja sänka kostnaden för min telefoni, men efter momsen så blev det i stället dyrare :-/ DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar