2012-09-06

Skissar


Hemma sjukskriven, men mår bättre idag. Vad göra? Jo skissa på mitt boende. Nu vet jag vad jag har, får se vad det kan bli.

Jag måste veta var jag ska ha fönster, dörrar, ventilation, VA-ledningar osv innan jag börjar bygga. Ungefär så här kommer mina 36 kvm + loft och sovalkov att bli.... tror jag.

På bilden ovan syns vyn från vägen (väster) med toalettfönster, dörr och köksfönster.


Här är vyn från nordöst, med sovalkoven med öppningsbar fönstervägg så det blir som att sova i vindskydd på sommaren och vakna till fågelkvitter. På östväggen blir det också en dörr med mycket glas ut mot trädgården.


Vyn från norr med köksdelen som är öppen för att utnyttja värmen från spisen. Plats för bord och stolar för måltider och även som arbetsplats. En trappa leder upp till loftet, under och i trappan kommer det att bli utrymmen för förvaring. Likaså kommer det att finnas överskåp (vilka inte syns på bilden) i den delen av köket som vätter mot matplatsen.


 Vyn från söder. Här syns toan med duschutrymme, handfat, och urinseparerande "mulltoa" som tömmes utifrån. Bredvid toan finns förvaring i skåp (garderob) och hyllor samt en "myshörna" med bäddsoffa och ett bord.


Ännu en vy från väster.

På det rymliga loftet kommer att finnas en gästsäng, förvaring samt utrymme för avskildhet om vi blir flera som bor i lägenheten.

I den andra halvan kommer det att bli en lägenhet disponerad på liknande vis fast kanske något annorlunda för att utnyttja söderväggen med mera fönster.

Troligtvis kommer jag att placera elcentralen i uthuset eftersom det är där det finns ett södertak för solceller, då kommer jag också att göra ett frostfritt utrymme för batterierna där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar