2017-11-04

Lördagsmorgon i november


Denna morgon är det runt 16º i köket då jag vaknar vid halvfem, jag har varit borta på jobb i en vecka (frånsett en snabbvisit natten mellan onsdag och torsdag då jag hade körövning, då var det 12º då jag kom hem), en vecka då vi bl a har haft årets första frostnatt. Då jag kom hem igår var huset utkylt och det var 14º.

Så denna mórgon börjar så klart med att jag sätter fyr i spisen. innan jag tar en kopp paffe och sätter mig ute för att uppleva närheten till naturen och smaka på den kommande dagen. Det droppar från träden i skogen bakom efter ett nyligt regn. Det doftar av löv och mull tillsammans med vedröken från skorstenen. Fullmånen anas bakom ett tjockt molntäcke, de hade utlovat frost i natt igen men den kom visst av sig.


Lördagsmorgonen börjar som vanligt med att reda upp den röra som under veckan inte orkats med i köket. Av naturen är jag morgonpigg och således också kvällstrött. Då jag kommer hem från jobbet om dagarna sätter jag fyr i sapisen och lagar mat, när värmen stiger i huset och maten är uppäten orkar jag oftast inte mycket mer en normal kväll. Disken får stå till morgonen. Denna morgon är det mer att reda upp än vanligt, innan jag gav mig iväg i måndags morse packade jag och söndagens disk hanns inte med och dessutom har jag veckans packning att reda ut, kompostyspannen som stått upponer på trappen under veckan ska in osv.

Frammåt 7-tiden börjar det finnas plats för dagens första syssla, och värmen i köket är hög nog för att påbörja helgens första bak (denna dag blir det ett grahamsbröd) medan jag lyssnar på "Naturmorgon" i P1. Denna morgon handlar det mycket om Lodjursinventering.


Klicka för att lyssna på programmet här!

När degen är satt på min egen jästkultur, frukostgröten är uppäten fortsätter pysslandet, med packning och övrig röra. Det blir ganska skräpigt när man eldar med ved. Det är också dags att påbörja helgens första filmjölksost till veckans matsäck.

När det är klart så vidtar helgens övriga sysslor... planen är att få upp så mycket av potatisen som möjligt och kanske även jordärtsskockorna. Men det tar lite tid trots att mängden inte är så stor. Efter 1 år och 7 månader här är mycket första gången, således finns det inte lådor att lagra alla rotsaker i, så att snickra rotsakslådor blir prio ett. Vitlöken ska förhoppningsvis också i marken om det blir så pass torrt att det är möjligt att jobba med jorden i köksträdgården.

Detta är det som i viss mån hänger över mig, men allt får ta den tid det tar och i den takt som jag orkar, jag vägrar att låta mig stressas. Dessutom tycks det som att fullmånen kommer att passera utan någon riktigt "hotfull" nattfrost denna gång, det ger mig troligen en månads respit. Det innebär också att höstgrävandet i resten av trädgårdslandet, gödsling osv. troligen kommer att hinnas med innan vintern kommer. Om det bara inte blir alltför blött väder.

2 kommentarer:

  1. Låter så gott med filmjölks ost. Har du något recept?

    Med värme Josefin

    SvaraRadera
  2. Javisst.

    Jag tar ca ½l fil, värmer den under omrörning, hur mycket är en smaksak, antingen tills den börjar flocka sig eller bara tills den nästan börjar sjuda. Ju längre man värmer desto fastare ost.
    Sedan får den rinna av i ett melittafilter under ½-1 dygn.
    Därefter blandar jag i salt och smaksätter med t ex. örtkryddor, vitlök, blåmögelost (denna måste mogna ca en vecka i kylskåp) eller något annat som jag kommer på.
    Vasslen använder jag när jag bakar bröd eller i matlagningen.

    Bon apetit!

    SvaraRadera