2021-03-16

Än grävde han här, än grävde han där.... och än grävde han ett dike

 


När man gör saker första gången och med bristande erfarenhet, så stöter man på problem av olika slag. Ifjol påbörjade jag min nyodling med täckodling av potatis i den närmsta hörnan av min åker. Resultatet var magert, de allra flesta potatisen drunknade helt enkelt. (För övrigt så är potatis inte helt oväntat ett dåligt alternativ som första gröda på gammal gräsmark, eftersom jorden är full av knäpparlarver). Vad göra? Valet föll på att göra upphöjda odlingsbäddar. Sagt och gjort, då kom förklaringen till de drunknade potatisen. I den lilla svacka som jag valt som odlingsplats visade det sig vara en botten, ett spadtag ner, bestående av helt ogenomsläpplig blålera. 

Sedan dess har jag funderat på hur jag skulle åtgärda problemet, jag vill ju inte klafsa runt i lera mellan bäddarna. Skulle jag fylla gångarna med grus/jord? eller skulle jag dränera? Jag var inte ens säker på att det fanns någonstans att göra av vattnet inom rimligt avstånd.

Dränering vore ju trots allt det bästa. Jag gick ut med ett laser-vattenpass och försökte kolla förutsättningarna.


ca 10 m bort finns ett avskärmningsdike med god avrinning, om jag kunde leda vattnet dit så skulle problemet vara löst ganska enkelt. Tyvärr visade sig vattenytan där vara ca 10 cm högre än i min svacka, Risken var uppenbar att jag i stället för att lösa problemet skulle förvärra det om jag grävde dit :-| 


Nästa alternativ är ett uppsamlingsdike vid vägen drygt 30 m bort. Och jippi! Där visade sig nivån vara en dm lägre, och dessutom är det hyfsat fall till den lilla uppsamlingsdammen vid buskaget längre bort i bilden. Som synes så satte jag igång med grävandet.


Det var lättare än jag trodde, någon timme senare så närmade mitt dike sig målet, i första skedet gjorde jag diket ett spadtag djupt. Snart kom jag fram och vattnet bröt igenom och forsade iväg mot uppsamlingsdiket....


.... Hit men inte längre! Här fanns det en upphöjning som hindrade vattnets väg. Det var bara att börja om från diket och gräva lite djupare....


Bara ett par spadtag till....


... sedan bröt vattnet igenom och rusade vidare ...


...


Hoppas bara att jag slipper rensa uppsamlingsdiket.


En stund senare har vattnet redan sjunkit undan en del och jag är ganska mör i kroppen... Nu får det rinna undan något dygn innan jag fördjupar diket lite (fast inte särskilt mycket eftersom topografin inte tillåter mera), väger av med lite grus, och lägger ner en dräneringsslang. Sedan tänker jag lägga ny jord i gångarna så de kommer lite högre upp. Och ja, jag fick rensa lite i uppsamlingsdiket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar