2021-03-23

Bänkvädring 2.0

 


Så här tidigt på året kräver varmbänken en viss passning. På morgonen när jag beger mig till jobbet kan det vara flera minusgrader, å andra sidan kan det en solig dag bli långt över 20º i varmbänken, och då behöver bänken vädras. Således är detta något som måste ske utan att jag behöver vara närvarande. Nu finns det "low-tech" automatik för växthusvädring, kolvar fyllda med någon sorts olja som har den egenskapen att den utvidgar sig ganska mycket vid lämpliga temperaturer. I växthusen är kolvarna kopplade till vädringsfönstren, som därför inte går att enkelt öppna manuellt. Så kan jag ju inte ha det i en drivbänk, där locket måste gå enkelt att öppna.


Redan ifjol gjorde jag vädring till min drivbänken med hjälp av ett hjul som som löpte i en U-profil, Det funkade hyfsat men hade en del barnsjukdommar. T ex blev kolven lite svajig  när den var utdragen,hjuket vred sig och missade U-profilen...


... dessutom funkade det illa med kolvarna ute i kanten på ett inte alltför stadigt lock. 


Därför blev det till varmbänken en uppgradering av systemet. 4 kolvar kopplades två och två längre in på locket. Med hjälp av svartmålade fyrkantsprofiler som kolvarna löper i  blir det stadigare. 


Så här ser det ut i närbild. Stadiga kolvar som klarar sitt jobb på ett bra sätt, samtidigt som jag kan öppna locket när jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar