2021-03-30

5 år av Lek o Lär

 Idag är det 5 år sedan jag flyttade in här och påbörjade mitt stora självhushållningsprojekt. 5 år av lärande och skapande. En god vän frågade mig hur mycket jag Leker och Njuter av Livet som jag lever nu. Svaret är att jag Leker och Njuter massor. 


Jag har lärt mig massor under min resa, även om jag inte helt saknade erfarenhet av odlande och lanthushåll när jag gav mig in på denna resan, uppvuxen som jag är på ett i stort sett självhushållande småbruk. Men jag har aldrig gått in för odlandet och hushållandet så helt och fullt som nu. 


Många misstag har jag gjort, misstag som har lärt mig massor och som ibland har krävt att jag skapat kreativa lösningar. Och just att skapa kreativa lösningar är för mig den bästa Leken, för att inte tala om hur mycket jag Njuter när jag till slut lyckats skapa lösningen.

Att potatisen drunknade ifjol, eftersom jag råkat odla dem på den blötaste delen av min åker. Att grisarna kom så fort jag satt upp elstängsel. Att sniglarna tog paus ett år bara för att jag skulle prioritera annat än att laga barriären... och sedan kom tillbaka i med förnyade krafter året därpå. Att min kåltunnel blev en fjärilsvoljär ett år. osv Det är bara sådant som händer: "Ena året regnar höet bort och nästa torkar betorna" Så är det bara.


Men den viktigaste lärdomen är ändå att allt tar längre tid och mer arbete än jag tror. Bara en sådan sak som att laga nästan all mat från scratch, det tar längre tid att skölja, borsta, skala och strimla potatis än att tillaga djupfrysta pommes t ex osv.  Det tar tid att förvälla och frysa in grönsaker, det tar tid att sköta om sina plantor på alla vis, det tar tid att hugga ved i st f att laga maten, värma huset och vattnet med elspis, värmepump och varmvattenberedare  etc.

Eftersom min tid är begränsad, som heltidsarbetare,  så klurar jag ut och skapar enkla lösningar som, förhoppningsvis,  sparar tid (när de väl är färdiga), utan att de för den skull drar en massa el.

Tid tar det också att lära sig hur mycket man behöver av, och vilka, grödor jag ska odla. samt när jag ska göra vad. 

Den allra viktigaste lärdomen är att det jag inte hinner idag/i år finns kvar imorgon/nästa år, så det är ingen ko på isen.

Således så tog mina tomater i frysen slut i veckan, det var alltså inte tillräckligt, men på god väg. 


I löklagret finns det lök för minst en månad till och sedan kommer det snart nya.

Till avhärdning av plantor har jag byggt en drivbänk med självbevattning och värmestyrd vädring.

Bevattningen, och gödselvattningen, sköter jag med batteridriven timer och droppslangar.


Grönsakerna förvälls snabbt och smidigt med modifierade IKEAprodukter.

Jag strävar efter att gräva så lite som möjligt i odlingarna, utan i stället jordförbättra, kväva ogräs och tillföra näring med hjälp av marktäckning.

Runt odlingarna är en ny förbättrad snigelbarriär på gång.

På åkern finns det ett förbättrat elstängsel, och där potatisen drunknade har jag dränerat bort vattnet.


I år köper jag veden. Det är mycket bättre ekonomi att lägga den tiden jag skulle använt till veden, på lönearbete samt andra projekt här hemma, och köpa veden för de pengar som jag tjänar.

Och på tal om veden så finns det ytterligare en viktig lärdom. Det ena leder till det andra, och planering krävs så saker görs i rätt ordning. Det hade varit bra om jag hade fått hem veden vid det här laget, men om jag hade fått hem veden så kunde den komma att blockera vägen där jag kan köra rullebör ner till åkern, vilket skulle innebära att jag måste ta hand om veden innan jag kan transportera saker till och från åkern, alltså behöver jag göra färdigt dräneringen innan jag tar hem veden.

vad det gäller matlagningen så blir det för det mesta 2-3 storkok i veckan, det räcker både till veckans mat och oftast till någon förpackning ner i frysen, som jag kan ta fram när jag inte har tid att laga mat.

Allt rullar på på ett tillfredställande sätt, nya roliga projekt kommer hela tiden, och praktiskt taget varje dag lär jag mig något nytt.

Nu önskar jag mig själv och alla andra ett Gott Nytt Odlingsår med massor av Lek och Njutning!







2 kommentarer:

  1. Nu undrar i alla fall jag hur det går med odlandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar som frågar Karin =)
      Jodå det går frammåt, dock mycket (bådde hemma och på jobbet) nu och lite ro att sitta vid datorn, men uppdatering kommer så småningom.

      Radera