2021-03-06

Den varmaste platsen i trädgården

 


Denna låda är just nu, en småkall och mulen dag i Skåne, den varmaste platsen i min trädgård...


... Det är så klart inte vilken låda som helst, som jag tillverkat bara för att ha någon stans att krypa ner när det blåser småsnålt. Det är faktiskt mitt livs första varmbänk, som egentligen skulle varit färdig för ½-1 månad sedan. Men de nymålade brädorna som den består av täcktes av fastfrusen snö och is som satte stopp för arbetet ett par veckor. Men nu är den i alla fall färdig ...


Vad jag förstått så brukar en varmbänk anläggas över en grop i marken, som man fyller med färsk (företrädesvis) hästgödsel blandad med halm. Men nu har jag dels en trädgård som befinner sig ovanpå  berg och stora stenar, där det således inte går att gräva en grop var som helst. Och framför allt  så finns det inte något bra läge för en dylik bänk där jag vill gräva. Alltså blev det en isolerad låda uppe på min uteplats, dit solen inom kort kommer att leta sig ner under klara dagar.
 

I onsdags hämtade jag ca en kubikmeter hästgödsel, blandad med hö,  hos en av mina grannar. Och nu börjar temperaturen stiga i lådan. Det ska bli spännande att se hur detta första varmbänksförsök lyckas.
Om en månad så lär det här växa sallad och midsommarpotatis mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar