2012-08-13

Elfri hårfön? =))

Även om jag har långt hår så brukar jag inte föna det, men det är kul med kreativa utmaningar =)

Jag fick av en kvinnlig vänn en kommentar angående vad man behöver ström till: "Jag skulle inte vilja vara utan min hårtork!"

Så jag googlade på 12V hårtork och fann ovanstående med en effekt på 160 watt, det skulle förmodligen ta minst en timme att torka ett lite ymnigare hårsvall med den. M a o en praktiskt taget oanvändbar pryl (fast jag läste förstås om någon som plockat bort värmeslingan och använde den till att blåsa fart på grillen med).

Funderade vidare på lösningen på problemet och kom fram till att med en 230 Volt/1200 Watt hårtork använd en kvart om dagen så skulle jag nog fixa det med en större men billig växelriktare (modifierad sinusvåg) iaf på sommarhalvåret, vintertid skulle jag nog behöva en solpanel och ett batteri till. Och växelriktaren skulle ju även kunna användas till andra tillfälliga förbrukare. Så ja hårfön funkar off-grid, med en viss investeringskostnad.

Men så tänkte jag vidare...

Skulle man inte kunna använda värmen från spisen? Röret från spisen får gärna vara oisolerat inne i rummet eftersom det skulle utnyttja värmen från veden bättre, om man då sätter en rellativt stor tratt på röret där man tar in luft som på så sätt värms upp, instalerar en 12V datorfläkt som driver luften vidare till en avsmalnande tratt där farten på luften ökar genom det minskade utrymmet, i änden på tratten ansluter man en rellativt smal slang med lämpligt munstycke. Tada! en elfri hårfön! Det skulle kunna funka, hade varit kul att testa =))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar