2012-08-19

Jag fick en idé

Vårt monetära system är nära en kollaps. Varje gång vi köper något driver vi systemet närmare kollapsen, vilket i och för sig är bra eftersom det är ett destruktivt system som är designat på ett sätt som skapar ojämlikhet och girighet, problemet är bara att vi själva kommer att dras med i kollapsen om vi inte kliver av.

Jag är övertygad om att Livet förser oss med allt vi behöver, det finns resurser så det räcker åt alla om vi inte konsumerar mer än vi behöver. Lika övertygad är jag att pengar och ränta är två av de viktigaste faktorerna som skapar brist i våra liv.

För mig går vägen ut ur ekorrhjulet via ett samhälle där vi ger och får i stället för att köpa och sälja. Vi kan inte äga Jorden och dess resurser, de tillhör alla och måste hanteras med ansvarskänsla.

I dag så konsumeras det massor av produkter som inte behövs bara för att det är en del av det destruktiva systemet, de allra flesta produkterna slängs förr eller senare (de flesta långt innan de tjänat ut). Ett sätt att ta ett steg ut ur ekorrhjulet är att i stället för att köpa nytt och kasta ge bort av det överflöd som vi konsumerat.

När fler och fler verkar i denna informella ekonomin så kommer vi att ha tillgång till mer och mer av det vi behöver utan att använda pengar, vi kommer att upptäcka att vi behöver pengar i allt mindre utsträckning och vi blir villiga att ge bort mer  och mer av våra produkter och vår tid. Vi har skapat en positiv spiral i stället för den destruktiva som de flesta av oss upplever att vi sitter fast i. Samtidigt så skapar vi ett hållbart system som kommer att hjälpa Jorden att förse även kommande generationer med allt de behöver.

Jag gjorde en sida som är ett försök att skapa en marknadsplats dit vi kan gå inte för att handla utan för att dela med oss av jordens resurser med varandra. Rent fysiskt kan den beskrivas som ett torg där de som kommer dit ställer sig och ropar ut vad de kan ge bort eller vad de behöver. Så här skulle det kunna låta:
"Jag har massor med bönor, finns det någon som vill ha?"
"Jag behöver hjälp att putsa mina fönster, kan någon hjälpa?"
"Jag har fällt ett träd och huggit upp till ved, är det någon som behöver?"

Vi skapar en värld där vi mera gör vad vi har lust med och där vi upplever stor glädje och gemenskap i att hjälpas åt i stället för den stress vi upplever av att konkurrera och jobba från 7 till 4 med ett arbete som vi kanske inte alltid har lust med. Vi skapar gemenskap och lust i stället för åtskillnad och hets.

Har du något som du inte behöver, finns det något som du skulle behöva men saknar? Gå in på denna sidan och ge det en chans, det kostar inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar