2012-08-10

Lägesrapport

Nu börjar det äntligen hända saker. I går var jag inne i huset och tittade, det var mycket bättre än väntat, halva huset är i princip beboeligt med mycket små åtgärder. Det finns en massa virke i huset som kommer väl tillpass vid renoveringen. Jag frågade ägaren om han funderat på vad han ville ha för huset, men det hade han inte, han är inte precis världens initiativrikaste man. Jag gav honom en utgångsåpunkt på 60-65 tusen för fastigheten + 5-10-tusen för virket, bara för att ha något att utgå ifrån. Sen kollade jag taxeringsvärdet med lantmäteriet detg visade sig vara 68-tusen, och i detta fallet med så lite värde i byggnaden (för de flesta andra än mig) är taxeringsvärdet ungefär också lagom pris.

Jag ska ringa min bank idag och be dem fixa pappersarbetet, så snart blir det nog köp av. =)

Samtidigt så har det hänt saker med den fastighet som jag bor i nu. Jag sa till sonen att inom ett år fick han räkna med att antingen flytta med mig ut i skogen, hitta annan bostad eller hyra detta. Ett par dagar senare så berättade han att han och två kompisar kanske skulle hyra det av mig.

En perfekt lösning för alla parter. Ett bra sätt för sonen att flytta "hemifrån" och jag får loss pengar för renoveringen av huset, samtidigt så är det ingen brådska att sälja detta.

Allt löser sig nog perfekt. =))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar