2013-01-06

Ett dygn i Trollstorp

 Nu har jag för första gången tillbringat mer än ett dygn i sträck i Trollstorp. Min Älskade Beatrice var med mig till middagstid i går. Vi hade en sen, mysig morgon men hon hann börja på att sätta råspont i taket mellan bjälkarna. Jag har velat fram och tillbaka angående taket, först tänkte jag isolera mellan bjälkarna och klä taket med tretex som finns i huset i mängd. Vad har man tretex till annat än innertak liksom. Men tretex är inte särskillt vackert och dessutom är det synd att bygga in de fina bjälkarna. Så en tid var planen att isolera ovanpå och riva bort tapeterna i taket, men tapeterna är fulla med gamla rostiga spik och dessutom så dammar brädorna i taket kanske både av sig själva och av sådant som trillar mellan springorna från loftet. Till sist har jag landat i att bjälkarna ska göras rena från tapetrester och däremellan klär jag innertaket med råspont, medan det blir ett nytt bjälklag och golv med isolering på loftet. Tror det blir snyggt. Råsponten mellan bjälkarna är det första vi gör i Trollstorp som är del av det slugiltiga bygget.
 Jag är så Tacksam att Beatrice väljer att vara delaktig i min dröm, och att hon är den händiga Kvinna hon är som gillar att snickra. Underbart att se henne gå upp i arbetet så hon knappt kan slita sig när det är dax att åka till jobbet. <3
 Själv stannade jag i Trollstorp till kl 22. Behovet av förvaring, avställningsytor och arbetsytor blev påtagligt när vi för första gången "bodde" i Trollstorp under mer än ett dygn. Vi behöver någonstans att förvara mat och husgeråd, någonstans att diska osv. Därför valde jag att fortsätta med köket. Stommen till ett skåp blev färdigt och kom på plats och fylldes med en konstig blandning av verktyg, skruvar, müsli, såpa och kokkärl. Ser ni sockelförvaringen som nu blivit färdig? Jasså inte det. =)
Stommen till det andra skåpet är också snart färdig, och när det kommit på plats kan jag göra en provisorisk köksbänk. sedan återstår skåpdörrar, "vaskskåpet" och "kylskåpet".

Man kan undra varför jag lägger så mycket jobb på mina provisoriska lösningar, jag kunde t ex köpt gamla köksskåp på en loppis eller liknande. Men jag är tacksam för mina provisoriska lösningar för de lär mig hela tiden massor med saker. Skåpen blev av slump 64 cm djupa vilket visade sig vara helt fel, det orsakar massor med spill eftersom spånskivorna är 120 cm breda, mycket bättre hade varit om skåpen varit 60 cm djupa. Lådorna i sockeln visade sig bli för breda, utdragsskenorna byggde mer än jag trodde, en kunskap som kommer väl till pass när jag ska göra en besticklåda till det skåpet som nu är på gång. Hela tiden gör jag sådana små misstag som kommer att spara massor med tid och material när jag bygger mitt "slutgiltiga" boende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar