2017-11-21

Minestrone med svartkål


När man odlar sina egna grönsaker så blir måltiderna ofta bestående av något gjort på det som behöver ätas just nu. Åtminstone funkar det så för mig.

Den här sommaren har jag för första gången på allvar börjat använda alla de kokböcker som jag köpte för 30 år sedan när jag var vegetarian (och några andra kokböcker). Jag är inte vegetarian idag men dels är det så att jag odlar väldigt lite kött men desto mer grönsaker som behöver ätas, och dels så köper jag enbart svenskt kött till halva priset, och oftast kravmärkt. Så det är inte alltid jag har kött på lager.

Hur som helst har jag märkt att det kan vara ganska svårt att hitta på någon rolig maträtt med de saker som ska ätas, så jag tänkte att jag skulle skriva in de recept som jag hittar på bloggen och tagga dem med ingredienserna så att de går att söka på ingredienserna nästa gång jag behöver göra något av svartkålen eller vad det nu råkar vara, är det någon annan som blir inspirerad så är det ju kul det också.

Idag blev det minestrone med svartkål och utan kött. För den som vill ha proteiner så går det bra att tillsätta 150g fläskkött eller bönor i receptet.

(150g fläskkött eller bönor)
1 dl ris

1 l buljong
3-4 msk tomatpuré
2-3 tsk örtkryddor (t ex mejram eller basilika)
(1 tsk paprikapulver {för att det blir så mustigt och gott})
1 vitlöksklyfta
2-3 morötter
3-4 potat5isar
1 purjolök
salt, persilja

Fräs riset och eventuellt kött en liten stund.
Tillsätt buljong, tomatpuré, vitlök och kryddorna.

Koka på svag värme med lock ca 10 minuter.
Skiva potatis och moröter, strimla purjon och den repade svartkålen.
Lägg grönsakerna i grytan och koka färdigt 15-20 min.

Smaka av med salt och persilja

Bon apetit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar