2017-11-28

Lång arbetshelg


Släkten äger en stuga 15½ mil bort, nu ville syster med familj som hyr den ha fällt lite träd på tomten, framför allt handlade det om 3 stora sammanvuxna bokar, de två största med en diameter på ca 50-60cm i botten. Eftersom de lutade mot huset så måste de fällas ut på grannens (kommunens betesmark) mark. Egentligen hade jag bara planerat att stanna 2 dågar, men med tanke på den snö som eventuellt kommer så ville jag samla ihop veden och framför allt den lejonpart som låg utanför vår tomt. Dagarna gick och innan det var färdigt hade 2 dagar blivit fyra.


Men på tisdag kväll var det klart, skulle gissa på att där ligger åtminstone halva mitt årsbehov. Nu ska bara den stora delvis grovkluvna högen klyvas så den går in i spisen och sedan staplas. Därefter återstår det största problemet, att ta hem veden den långa sträckan..


En rejäl hög med klenare ved blev det också.

2 kommentarer:

  1. Alltid gött med gott om ved :) Ofta är det transporterandet som är slitigast tycker jag som inte har nåt fordon för det. Fälla och kapa går rimligt kvickt med motorsågen men sen när man ska ha det till vedboden... Tycker dock vedhanteringen är behaglig även om vi inte är några storanvändare av ved .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härligt att hugga ved och se förådet fyllas på, men hade det inte varit för att det är familjens stuga och att ärenden dit ger mig tillfällen att hälsa på mor så hade jag föredragit att hugga veden hemma. Fast nu har jag ju å andra sidan mitt föråd hemma kvar på rot.

      Radera