2017-11-24

Energihushållning



Idag anlände min senaste energisparinvestering. En liten kaminfläkt som hjälper till att sprida värmen från vedspisen jämnare i huset.

Att använda vedspisen som enda energikälla är inte det allra mest energieffektiva sättet att värma upp huset, det kräver lite eldningsteknik och smarta lösningar. Om jag bara eldar rätt upp och ner så försvinner mycket av värmen ut genom skorstenen, och merparten av resterande värme hamnar uppe vid taket och runt spisen i köket. Så klart är det en bonus att jag kan laga maten utan ytterligare energikostnader samtidigt som jag värmer huset, men för att inte göra av med ved i onödan så stryper jag lufttillförseln ganska mycket så fort jag fått igång elden, på så sätt blir det en långsammare eld som bygger upp ett värmande glödlager i eldningsluckan med mindre förluster upp genom skorstenen. Dessutom har jag ugnsluckan öppen, där i ugnen finns det fullt med täljsten och tegelsten som lagrar värme när inte ugnen används för matlagning.


Fast fortfarande tar det lång tid innan det blir varmt i det intillliggande sovrummet och på golvet. Lösningen är en intelligent uppfinning som sätter luften i huset i rörelse inte bara uppåt. Det är en fläkt som drivs av en liten termisk strömkälla. När fläkten blir varm börjar den snurra och blåser den varma luften ovanför spisen i den riktning som jag önskar, dvs in i sovrummet.

Direkt när jag började använda fläkten blev det jämnare värme i huset och temperaturen steg till önskvärd nivå (även i sovrummet) med mindre vedåtgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar