2017-11-19

Fullt i ladorna


.... eller ja fullt och fullt, men min fina 290liters frysbox är åtminstone välfylld och nästan alla grödor har nu skördats och lagrats in på olika sätt. Fokus har huvudsakligen varit att frysförvara.


Dock är de flesta av dessa 16 rotsakslådor mindre än halvfulla. Jag odlade 20m² potatis, 12 sorter, så det blev inte så många av varje. Och ytterligare 20 m² andra rotsaker i nybrutet land, funkade sådär. Idag tog jag upp de sista potatisen.

Tyvärr har jag alltför varmt i källaren, så det är nog bra att det inte är så mycket rotsaker utan att jag hinner äta upp dem innan de blir dåliga.



Jag har fyllt nästan alla mina begagnade glaskonservburkar med smörgåsgurka och syltad pumpa. Några  burkar har jag sparat till de inlaggda rödbetorna som jag ska ta itu med när tiden finns och andan faller på, tills vidare ligger de i sand i rotsakslagret.


Jag sådde 4m gula ärtor (en knapp handfull ungefär) det blev betydligt fler att torka och tröska om än inte jättemånga. Och på vinden hänger senapen fortfarande på tork.


Kvar i köksträdgården står sådant som tål, eller rent av behöver frost. Grönkål (som ska bli till julens obligatoriska långkål), lite bryssel, svartkål, jordärtsskockor och purjo. i veckan ska det bli ganska kallt och sen ska jag skörda dessa också så fort jag hinner. och i alla fall innan rådjuren kalasar på dem, hoppas jag.

Nu återstår att se hur långt lagret räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar