2019-08-17

När lusten och orken tryter...

.... när jag somnar för sent och vaknar för tidigt.... osv.

Då är mitt "enkla liv" inte så enkelt, för det innefattar en massa "måsten". Egentligen är det ju inga "måsten" utan snarare "vill", men om jag vill vara så självförsörjande som möjligt så måste jag ju bl a ta hand om skörden nu, så den finns att leva på i vinter.

Den planerade uppdelade semestern blev till slut två veckor i sträck, och det var välbehövligt men inte särskilt produktivt. Meeen så skönt! Fast när den första jobbveckan kom var ju lusten och orken inte så mycket större för det.... skördat har jag gjort till nöds, och lagat mat som även blivit sparade portioner i kyl och frys... men så mycket mer har inte hänt.

I dag tog jag mig dock i kragen och såg till att förvälla skörden innan det blev för sent.


Särskilt mycket var det inte men stort företag nog när det blir ett måste.... och man måste börja med att röja upp det som anhopat sig den senaste tiden för att kunna komma till skott... och sedan ska det ju spritas, snoppas och delas ärtor och bönor innan själva slutklämmen blir möjlig.



Som tur är så har jag utvecklat ett rationellt system för förvällning och infrysning, med ett stort durkslag som går i en stor gryta (detta är en av de få gångerna på året då jag använder elspisen, att stå bredvid en vedspis och hålla 10 liter vatten varmt under arbetets gång är ingen höjdare) så förvälls grönsakerna i lagoma portioner. Totalt tog det väl knappt en halvtimme i dag.

När ärtorna öch bönorna sedan har svalnat styckfryser jag dom på brickor som funkar att stapla i frysen, några timmar senare förpackas varorna i mjölkpaket och försluts. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar