2019-08-14

Mat i säsong - Squash


Egentligen är jag inte särskilt road av bilder på folks mat på nätet, men en utmaning i försöket att bli självförsörjande är att äta rätt saker vid rätt tid. Jag söker ständigt efter fler recept för det som behöver ätas just precis nu. När jag sedan hittar något så för jag in det i ett exel-dokument som året därpå talar om vad jag åt förra året, för att inte glömma de recept jag hittat. Nu var det bara det att en stor del av min matkalender gick förlorad i en dator-krasch. På det igen.

Nåväl tycker du som jag, så läs inte mer, eller om du liksom jag har mängder av squash som behöver ätas upp, så låt dig inspireras.

Här en Squashsoppa från Österåsens hälsohem (ngt modifierat)

Olja
1 stor grön squash (eller 2 mindre) i bitar
1 gul lök i bitar
2 tsk curry

8 dl grönsaksbuljong
2 dl grädde
1 dl gröna ärtor
Chilipulver, Salt

Dela lök och squash i bitar, fräs dem i olja och curry, tillsätt buljongen och koka dem mjuka.
Mixa till en slät soppa, tilsätt grädde och ärtor och värm soppan (om du som jag använder färska ärtor från trädgården, låt soppan koka några minuter tills ärtorna är mjuka.
Smaka av och servera.

Har du något gott Squash-recept att tipsa om motages det tacksamt.

Smaklig måltid!

Ps. Tack Micke för receptet. ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar