2017-02-05

En helg i februari


Så här kan min diskbänk ofta se ut en helgdagsmorgon. Med ett enpersonshushåll behöver man inte diska så ofta, under veckan brukar jag oftast bara diska det jag behöver använda, eller om något är ivägen.


Men idag var disken ivägen för veckans brödbak... så en stund senare såg det ut så här 👍


...och brödbaket kunde börja.


Medan degen jäste ägnade jag mig åt att klyva och stapla in den senast fällda och kapade björken.


 Under gårdagen hjälpte jag och min storasyster mor att flytta in i en servicelägenhet på andra sidan av Skåne. Jag passade på att fälla ett par sälgar vid familjens stuga när jag ändå var där. Sälg är annars ett träd som man bör vara rädd om, eftersom den är viktig för bina, men de här träden stod för nära brunnen och måste bort.

Efter att ha hunnit med ett besök hos Anki och Benjamin och beskådat deras betydligt större projekt, blev det därför snarast en "timmerbil" jag körde hem med.


 När mörkret föll hade 4 brödkakor sett dagens ljus och sälgarna var kapade och väntar nu på att klyvas och staplas in i vedskjulet. När detta är gjort hoppas jag att vinterförådet inför nästa vinter är fyllt.

En annan uppgift som hör helgen till är att bära in ved för veckans behov, och därmed följer ofrånkomligen städning av golvet i köket eftersom min ved är mycket smutsig.

Naturligtvis har även fåglarna vid fågelbordet fått mat (det får de varje dag), de är också viktiga här, förutom att de kvittrar så trevligt så tror jag att de hjälper mig att bekämpa skadeinsekter i mina odlingar.

Utöver detta så hann jag faktiskt med en tupplur idag.


Med mig hem från mor hade jag en fin gammal väska...


... Jag har blivit med symaskin! 😊  Nu kommer jag väl antagligen inte att sätta mig och sy en massa, men jag har saknat att ha tillgång till en symaskin när behovet eller andan fallit på.

2 kommentarer:

  1. Den symaskinen blir en riktig trotjänare.
    Jag har en likadan och jäklar vad den har
    sytt många många mil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur.... Var nog bara 5-6 år när mor lärde mig sy på den, eftersom jag ändå lyckades komma åt den och trassla till det hur hon än gömde undan den =)

      Radera