2017-02-09

Vinterodling


Nu är det vinter i Drögsperyd, och "makterna" vill antingen att jag lönearbetar mindre, eller att jag pysslar mer hemma. Igår trampade jag igenom en is så jag blev blöt upp till knäna...Det var bara att åka hem och byta till torra kläder efter 3 timmars arbete. Efter en sömnlös natt till idag tvingades jag stanna hemma idag också, närmare bestämt för att uppsöka en tandläkare.

Väl hemma igen, en tand och åtskilliga pengar fattigare (tandvård är det ju lite svårt att vara självförsörjande med, trots en försvarlig mängd tänger i uthuset) så tog jag vintern till trots tag i årets odlingar.


När isbergssalladen kostar 70 kr/kilo så längtar jag, trots att det är både kul och gott att baka bröd, efter min salladsmatsäck. Kanske räcker inte dagsljuset till ännu, för att få vettiga plantor i inomhusodling, men vi får väl se.



Plast över lådorna, sedan får de stå i det ouppvärmda rummet tills salladen kommer upp, detta eftersom salladsfrö är känsliga för värme. Senare får de flytta in i värmen.

Nu är det bara att hålla tummarna och ta en tupplur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar