2017-02-02

Den bästa energin


Den miljövänligaste och billigaste energin är den vi sparar. När jag var sjukskriven och inte kunde gå upp på taket och mura skorsten, roade jag mig med andra sätt att minska elförbrukningen. Dels satte jag i en dörr mellan köket och hallen, så den varma luften inne inte kunde smita ut den vägen.

Jag kunde också konstatera att innertaket verkar vara skapligt isolerat, men vid uppgången till vinden kunde hur mycket värme som helst smita ut. Så jag gjorde en 140 mm tjock isolerad lucka.




 Lite pyssligt var det att få den att passa i hålet. men det gick.

Luckan blev så klart tung, men med block och talja går den att öppna ganska lätt.

Linan drog jag genom ett elrör ner under luckan. och på väggen satte jag en sån här som man har till att fästa flaggstångs linor.


En tätningslist längs kanten sen är det inte mycket värme som smiter ut denna vägen.

Det blev så klart besvärligare att ta sig upp på vinden, men å andra sidan har jag sällan ärenden upp dit, i stort sett bara när jag ska hänga tvätten där uppe, men det händer bara ca 3 ggr i månaden.

2 kommentarer:

  1. Smidigt och en vanlig uppenbar värmeläcka som enkelt åtgärdas likt din lösning.

    Reagerade på en annan detalj, nämligen att du hänger tvätt på vinden.
    -Jag skulle nog passa mig att tillföra mer fukt än nödvändigt på en kall-vind. Det finns stor risk att fukten kondenserar mot yttertaket, särskilt årstid med svalare nätter och varmare dagar. Vill det sig illa så kan den relativa fuktigheten i trät nå gränsen för mikrobiell påväxt och du får mögel eller svampangrepp.

    SvaraRadera