2017-02-19

Mera plats för förkultivering


Det börjar dra ihop sig för förkultivering. Då behövs det mera ytor för plantorna. I växthuset tänkte jag prova att vinterså en del saker. Tanken är att det sådda ska börja växa av sig själv när temperaturen är den rätta. Det är något som jag aldrig provat så vi får se hur det går.



Två sidor av stommen är klara.



Två sidor till och stommen till hyllorna är klar



Yesss! jag hade mätt rätt, hyllan gick precis in i växthuset.



 Ett fast hyllplan längst ner och hållare till två hyllplan till.



Ytterligare två lösa hyllplan är klara. Det blir lättare att hantera så, och behövs det är det lätt att höja eller sänka hyllorna.



"Det finns inget skräp, det finns bara saker som kan användas på ett nytt sätt" som Mulle Meck sa. Varför köpa planteringskrukor och samtidigt köra iväg förpackningar från livsmedel och kosttillskott till återvinningen! Med såg och borr blir de perfekta såkrukor.



Jag fick en, kanske galen, idé. I skogen använder vi ibland planteringsrör för att plantera pluggplantor. Tänkte jag skulle försöka göra pluggplantor av rotsaker och prova att plantera dem med röret.



Nu har jag fyllt upp krukorna med jord och vattnat upp dem rejält. Nu får de stå och rinna av till i kväll eller imorgon då jag kan så den första sådden.

Nu är det hög tid för en tupplur efter gårdagens nattsudd i goda vänners stuga. Får se om det görs mer idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar