2017-02-08

Full fart runt fågelbordet


Alla är viktiga i ett ekologiskt boende, mångfald är alltid bra. Inte minst behövs småfåglarna som kan hjälpa till att hålla koll på skadeinsekter, dessutom är det ju helt underbart att höra deras kvitter runt huset under sommarhalvåret. Därför knåpade jag ihop ett fågelbord av spillvirke i höstas.


Och besökarna lät inte vänta på sig. Här en Blåmes

En Talgoxe

Nötväckan


Entitan


Och Större hackspett, dessa är de ständiga gästerna.


En gång har jag sett Grönfinkar här


 och Bergfinkar

Pilfinken är förståss en annan ständig gäst


och den lilla söta svartmesen syns praktiskt taget dagligen


Även andra gästar min utfodring, fåglarna tror jag nog håller sig undan, men jag är tacksam för att de på natten sitter och lurar på möss under fågelbordet.


Skatan har varit en sväng här och kollat läget.


Under fågelbordet tar koltrasten hand om spillet


tillsammans med rödhaken


 och idag skymtade jag för första gången ett par nya gäster, den ena var Bofinken.

Det finns en rangordning bland fåglarna och vem som helst får inte komma för nära. Här är det Rödhaken som tycker att en Talgoxe bör hålla sig på sin kant.

Dagens andra nykomling var Gulsparven.

Och som sagt det är full rulle:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar