2017-02-22

Var sak har sin tid


Utöver tomten på 1 tunnland så har jag 1 tunnland åkermark, där det sedan många år finns permanent vall. Under förra sommaren fick den helt enkelt bara vara medan jag sysslade med andra projekt. Så en dag i början av september stannade en traktor utanför och en lantbrukare från grannskapet kom in och undrade om han fick slå mitt hö. Han får gratis hästhö, och jag får vallen skött gratis tills jag har tid att ägna mig åt den.. Win - Win!



Plötsligt var åkern mer hanterbar och genast kom idéerna och längtan efter att börja odla något där. Men vad? Potatis? kan man ju odla och äta mycket av, och det är lätt att lagra.... eller andra rotsaker? Kanske baljväxter som samtidigt tillför kväve till jorden? Kål? Bladgrönsaker?

Det är bara att inse att man har sina begränsningar. Potatis går bort eftersom nyupptagen vall är full med knäpparlarver. Och andra grönsaker likaså eftersom det är för arbetsintensivt. Jag hade i fjor ca 16 m² köksträdgård, som jag lyckades sköta skapligt samtidigt som jag hade en massa bygg- och renoverings-projekt. I år kommer jag att ha ca 100 m² Köksträdgård, oc minst lika många andra projekt. Det måste med andra ord bli något inte alltför arbetsintensivt som ska odlas.

Så fick jag idén: Spannmål! Man sår och man skördar, Punkt! Sagt och gjort jag inhandlade 11 (huvudsakligen) gamla sorter ekologiska spannmål, 1 kg av varje, till det tänkte jag odla vanlig havre eftersom havregryn är en viktig näringskälla för mig. Så är det bara att prova och lära sig.

Men för att odla spannmål utan bekämpningsmedel så krävs det att man har en ganska gräs- och ogräs-fri jord. Planen var att helst på hösten, men senast tidig vår fräsa upp ytan ett antal gånger, och sedan så i april. Nu hade jag ju egentligen ingen riktig koll på vad det är för jord på åkern, det enda jag visste var att det är fuktigt där. Antingen gammal sjöbotten eller gammal myrmark.

I höstas hann jag inte fräsa upp ytan, eftersom andra projekt upptog min tid. Men igår tog jag ner fräsen för att se hur det såg ut. Det visade sig vara lerjord, vilket innebär att jag inte kommer att kunna fräsa upp den i tid för sådd, eftersom den inte kommer att gå att bearbeta förrän ganska sent. Det blir till att ändra planerna, vilket säkert var ganska bra. Jag har ju fullt upp med att få mina 100 m² trädgårdsland att fungera vid sidan av alla andra projekt.


Nya planer alltså. Jag ska fräsa upp ytan så snart det går (fast i andra änden av åkern, där jag tror att det är något torrare). Sedan blir det "träda" med återkommande ogräsbearbetning hela sommarhalvåret. Därefter sådd till hösten och/eller våren. Resten av åkern får bonden fortsätta att sköta. Och mina fröer klarar sig nog ganska bra även om de får vänta ett år till på att komma i marken.

De olika sorterna är:
Dinkel, Emmer, Enkorn, Lantvete, Svedjeråg, Ljuskornsråg, Nakenhavre, Nakenkorn, Vete, Råg, Korn också Havre då.

2 kommentarer:

  1. Industri hampa ärmycket bra för jorden och jag håller på att eventuellt så här hos min underbara hyresvärd för han har 6 tunland med brukbart mark 😀 Med hampa kan du göra mycket och till och med plast som du kan blanda med vatten och drycka den !😀

    SvaraRadera