2012-12-09

Heldag i Trollstorp

 Idag har jag tillbringat det mesta av dagen i Trollstorp. Först så fick mitt fina nya elverk en aldeles egen kätte i uthuset. där jag tjudrade det med en bastant kedja så att det inte ska få för sig att ge sig av utan min hjälp. Nåja egen och egen, det får dela kätten med en stor del av mitt föråd av fönster och fönsterbågar.
 Vilken lyx det var att såga till den sista spånplattan till golvet med 230 Volts cirkelsåg i stället för fogsvans, för att inte tala om att det var skönt att slippa använda fogsvansen till att justera hålet där den skulle passas in. Nu är golvet ytterligare reglat och fastspikat. Klart!
 Två fina spegeldörrar är provisoriskt inpassade i rummets båda dörrhål. Fina va! De behöver justeras lite och få nya lås (har tyvärr ingen nyckel till de gamla fina så de går bara att öppna från ett håll), också ska väggen göras färdig ovanför dörrhålen, sen är det i princip klart att flytta in. Nåja lite annat ska jag kanske fixa först.
 Turen har nu kommit till spisen, en gammal fin Husqvarna 34. Tyvärr så är rasterhållaren och eldplåtarna trasiga eller saknas. Ugnen behöver lagas och lite puts behöver den  också. Jag var inom den lokale spismakaren i torsdags och han lovade att titta efter om han hade vad jag behövde, men det visade sig att det hade han inte vilket väl innebär att det är i stort sett kört att få tag på. Däremot kanske han kan hitta delar från någon annan spis som kan funka. En provisorisk skorsten däremot kan jag få billigt från honom i form av en stuvbit av ett insatsrör. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar