2012-12-26

Juldag i Trollstorp

 På juldagen hjälpte sonen mig att köra upp och bära in spisen i Trollstorp. Tassarna har kommit på, lika svarta och fina de.
 Resten av dagen ägnade jag åt att ansluta skorstensröret, en stuvbit av ett insatsrör som jag fått billigt. En brandsäker genomföring fixades genom att jag sågade upp ett hål i väggen och isolerade med brandgodkänd stenull. Minst 10 cm på sidorna och under och 30 cm ovanför till närmsta brännbara material är vad som krävs. En plåt utgör ny klädsel på väggen runt röret.
 Det återstår att fästa röret på säkert avstånd från väggen. Tanken med att dra skorstenen så är dels att ta tillvara lite mer av värmen från veden och dels att få en plats att torka huggarkläder efter en fuktig dag i skogen, nu blir det gott om plats att hänga kläder över skorstensröret. Dessutom har vi nytta av värmen i bäddsoffan.
 På utsidan av väggen ser det nu ut så här, ett gammalt stålrör som går en bit över vindskivan ska anslutas.
 Under tiden som jag fixade med skorstenen sågade Älsklingen till plattor och spikade för de glipor som funnits vid taket, mellan bjälkarna. Snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar