2017-12-09

Jakten på vattenkilowatten



Min ambition är att få ner min elförbrukning så långt det är möjligt inför kommande off-grid-lösningar om några år. Eftersom jag i princip värmer huset enbart med vedspisen så finns det ju egentligen ingen anledning att använda den elektriska varmvattenberedaren utom för dusch. Disk och handtvätt kan ju lösas med varmvatten från spisen åtminstone större delen av året.

Att varma vatten är dessutom något som drar mycket ström så varje besparing på den punkten ger god utdelning.

Under en tid har jag haft en 5-litersgryta på spisen, men det är bökigt när maten ska lagas. Så idag var det loppmarknad i byn, jag åkte dit med förhoppningen att hitta en gammal varmvattenberedare... och Se där!

Den var visserligen ämnad för en annan spismodell med kassett som den skulle skjutas in i, därav saknades det lock på större delen av behållaren. Men jag fick en gammal bakplåt på köpet och efter en stunds pyssel med vinkelslip, falstång, hammare och städ så var där plötsligt lock över hela.

Nu är ju min spis av en modell som inte har varmvattenberedare som tillbehör, därför hamnade den uppe på kanten tills vidare, kanske hamnar den vid sidan så småningom, men det kräver i så fall lite speciallösningar för anslutningen till skorstenen. Men det funkar faktiskt med kokkärlen såhär så kanske får det förbli på detta viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar