2017-12-15

Julen nalkas


Julen nalkas... och då är det inte bara hjulen som snurrar hemma hos mig, utan även senapskulan.

Börjar fundera på hur många måsten jag har gällande julen... trodde knappt jag hade några men där hade jag nog fel. Jag har ingen gran, mitt julpynt består av 4 - 5 saker, varav den ena egentligen inte är julpynt men passar in ändå. Då har ändå pyntet utökats med den nya adventsstaken. Jag brukar också ha röda byxor vid jul. 


Men två saker är nog ett praktiskt taget måste. Det är den tidigare nämda långkålen och hemmalen senap.

Senapen hör självklart till julskinkan och lutfisken (om jag har någon) men den funkar ju till allt annat också där senap används.

Min senap brukar vara en nästan ren senap med bara senapsfrö (mest bruna), vatten, salt (bl a från mina tårar då jag mal den), lite olja och eventuellt en skvätt wiskey eller vin om det finns att tillgå. Men den går ju att krydda med annat också för den som gillar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar