2017-12-17

Smaka på dagen


Början på dagen... jag vaknar alltid tidigt, vare sig jag vill eller ej. Men nästan alltid så uppskattar jag den tidiga stilla morgonen, då jag pigg och vaken kan pyssla med vad jag vill i lugn och ro.

Vid den här tiden på året börjar dagen med att sätta fyr i spisen, idag var det ingen riktig brådska. Efter lördagens brödbak och innepyssel var det 16-17º inne, en helt dräglig temperatur.

Sedan jag fått fyr i spisen och kokt vatten till den första kaffekoppen i vattenkokaren (den enda gången under dagen som denna används) går jag ut och smakar på dagen. Den bästa stunden!

Med min kaffekopp sitter jag under himlen och andas, lyssnar, ser, känner och tar in dagen idag. Även om det inte är helt fritt från ljud- och ljusföroreningar så är det nästan tyst och mörkt. Här får jag veta hur dagen kommer att arta sig, jag hör de små ljuden från lövskogen i ryggen, prasslet från något löv, ibland är det något djur som smyger i lövtäcket, ibland är det vattendroppar eller kyla som rör löven. Är det barmark kan man faktiskt höra kylan när temperaturen kryper under noll. Ofta hörs en kattugla nära eller längre bort. De andra fåglarna har ännu inte vaknat. Jag lyssnar på vinden, eftersom jag har skog på 3 sidor så är det oftast ganska vindstilla även om det blåser ganska rejält i trädens toppar, vinden låter olika om den blåser i lövskog eller granskog. Idag är det helt stilla, hade gryningen varit närmare förestående hade jag kunnat se röken stiga rakt upp från skorstenen.

Idag gnistrar stjärnorna på himlen och det är riktigt mörkt. De dagar som molnen täcker himlen är det faktiskt ljusare eftersom ljusen från byn några kilometer bort lyser upp molnen. Men idag är det klart och jag betraktar himlen och försöker känna igen några stjärnor. Aldrig har jag sett så många stjärnfall som denna höst.

Kanske är detta det allra bästa med det liv jag valt här.

När jag på detta vis landat i Nuet går tankarna sakta till dagens göromål och dagen kan börja...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar