2017-12-16

Svartkålslassagne



Just nu äter jag så mycket jag tyar av det som fortfarande finns kvar i köksträdgården. Lite purjo, jordärtskockor, brysselkål och svartkål är vad som återstår om man bortser från några futtiga små mangoldsblad.

Nästan all mat med kål blir supergod. Idag blev det svartkålslassagne, jag bytte helt enkelt ut köttfärssåsen mot svartkål fräst tillsammans med lite lök. På slutet pressade jag i lite vitlök och kryddade med salt, peppar och riven muskot (muskot är alltid gott till gröna blad). Sedan la jag ihop lasagnen med mycket ost både i såsen och ovanpå, jag snålar aldrig med osten även om jag ju inte är självförsörjande med den. Men den dagen kommer kanske, jag gjorde min första ost när jag var 5 och "hjälpte" mor och farmor med ystningen... så erfarenhet finns... fast större chans är det att jag en dag blir självförsörjande med lassagneplattor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar