2012-07-15

Se om sitt hus


Härom dagen när jag pratade med en kollega om mitt enkla boende insåg jag att det finns en annan aspekt i detta också. Det är min pensionsförsäkring.

Varje år dimper det orangea kuvertet ner i brevlådan, om jag inte mins fel så står där något i stil med 11000 kr i månaden, under förutsättning att det blir en viss tillväxt och att jag tjänar som förväntat. Jag tillhör ju inte dem som tänkt på pensionen och varit förnuftig med val av jobb och pensionssparande osv. Och även om jag hade gjort det så skulle det ändå krävas en ekonomi i ständig tillväxt för att jag skulle få en bra pension, och det lär snart vara slut på det, verkligheten håller på att komma ifatt oss.

Nåväl efter att ha skattat för pensionen så lär det finnas ungefär 7 700 kr kvar. Idag bor jag i ett hus som kostar mig ca 6000 kr i månaden inklusive allt, räntor, amorteringar, drift och avgifter. Det innebär att jag kommer att ha ca 1 700 kr kvar till mat och övriga levnadskostnader. Jag lever ganska billigt idag men det skulle ändå fattas över 1000 kr i månaden bara till mat och dagligvaror.

Även om jag amorterar en liten summa i månaden på mitt bostadslån så kommer jag inte innom överskådlig framtid att äga mer än en liten del av mitt hus, resten ”hyr jag av banken”.
Mitt nuvarande liv och boende kommer alltså att göra livet som pensionär ganska kärvt även om jag jobbar och har hälsan tills jag är uppemot 70 år. Då återstår 2 alternativ: endera kan jag då jag blir pensionär sätta mig och tigga framför regeringsbyggnaden eller en bank, så de får se vad de skapat för värld för oss medborgare, eller så gäller det att se om mitt hus och se till att jag har ett billigt boende (självägt) med låga kostnader den dagen jag inte orkar eller vill lönearbeta längre.

1 kommentar:

  1. Min pension när jag blir pensionär blir lika dålig
    som din. Jag har bara fem år kvar till pensionen så
    det finns inte mycket att göra åt det.
    Tur är väl att jag bor i en billig bostadsrätt som jag
    hyr ut under sommaren då jag flyttar till min sommarstuga.
    Jag läser din blogg lite nu och då och följer med spänning
    dina funderingar på ett "annat" liv.
    Lycka till (sagt med hjärtat)

    SvaraRadera