2018-03-10

Handelskrig


När jag lyssnade på P1 (min praktiskt taget enda källa till nyheter) igår hörde jag en kör av oroliga röster prata om Trumps ståltullar. " ska det bli handelskrig nu?"

Jag förundras över hur ensidigt kritiska rösterna är. Är det verkligen så allt igenom dåligt med ett handelskrig?

Kan det kanske rent av vara lite bra? Kanske är ett "handelskrig" just precis vad vi behöver.

Jag stänger av radion och funderar vidare....

Jag upplever att vår handel och vårt ekonomiska system är designade för att flytta resurser från svagare grupper till starkare, och även för att exploatera jordens resurser så effektivt som möjligt, utan hänsyn till något annat än att berika vinnarna i systemet.

Att tro på obegränsad tillväxt i en begränsad värld blir för mig bara ett gigantiskt feltänk, som förutsätter att vi på ett eller annat sätt tär på kapitalet (vårt begränsade jordklot med allt som finns därpå).

Handeln är i grunden en mängd överenskommelser mellan individer, grupper eller nationer. Men som med alla överenskommelser så är det alltid förmånligast för den starkaste parten. Dvs det blir ett redskap för att flytta resurser från den svagare till den starkare.

Jag funderar vidare på vad det är som gör någon stark eller svag. Svaret jag får är självtillit. Om jag inte är beroende av någon annan så kan jag stå stark och själv välja i alla lägen vilka avtal jag vill ingå, medan om jag har någon brist som jag måste få fylld så kan jag tvingas att ingå ofördelaktiga avtal. Självklart är vi på ett plan beroende av allt annat här på jorden, men det beöver inte vara ett beroende med bristande jämbördighet.

På samma sätt i det stora som i det lilla. Det är något som är mycket fel när jag under sässong enbart kan hitta sockerärtor från Zimbabwe eller Tanzania i affären, trotts att de borde kunna odlas på åkern precis utanför samhället. Lika tokigt är det att äpplen från Chile är billigare än äpplen från Kivik trots att de är i sässong.

Alltför ofta genererar importerade produkter mera vinst för handlaren än lokalt producerade. Det finns många olika anledningar till att det är så, det kan ofta handla om billigare arbetskraft med sämre arbetsmiljö eller svagare miljölagstiftning, men det kan finnas andra orsaker också. Resultatet blir, oavsett, att det blir omöjligt att försörja sig på att producera lokalt.

Och vad händer då? Jo vårt land blir beroende av andra och den nationella självtilliten brister. Vi blir en svagare part när vi ska upprätta avtal med andra.

Nej jag tror att vi behöver mer handelskrig. Vi behöver skyddstullar som gör att importerade produkter blir precis lika dyra som våra egna, då kan vi börja att konkurera med kvallitet, arbetsmiljö och miljöhänsyn i stället för enbart med priset i kr och ören. Då kan vi bli självförsörjande och trygga i vårt oberoende och behöver inte ingå ogynnsamma avtal. Dessutom kan vi ställa krav på hur de produkter vi importerar produceras.

Och kanske är det bara bra om en del järn i våra berg finns kvar till kommande generationer.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Mina tankar går i samma banor. Den här ständiga tilltron på en evig tillväxt; jag förstår den inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Och det mest obegripliga är att inte alla fattar att det måste tas någonstans....

      Radera