2018-03-03

Fritt blås


När jag byggde om min källarnergång var jag lite orolig för att det skulle yra in snö eller regna in under dörren, det visade sig dock att takets utsprång helt skyddat från det. Dessutom så bor jag väldigt skyddad från vind.

Vad jag däremot inte tänkte på var att nu kan kylan rinna nerför trappan och in genom springorna runt dörren där nere. Just nu kryper temperaturen ner mot 2º inne i källaren, och det oroar mig eftersom jag förutom rotsaker har vattenledningarna där. Jag har inte hundra koll på vad jag hade för temperatur i källaren förra vintern, men jag noterade aldrig att den var så låg. Snarare har jag tyckt att tempen där var väl hög. Om min teori stämmer så beror den lägre temperaturen på den ombyggda källarnergången. Så klart bidrar också att det inte längre finns någon värme varesig i varmvattenledningarna eller i varmvattenberedaren. Det enda som ger lite värme är den energisnåla frysboxen.


Alltså dax att åtgärda glipan under dörren med en lucka. Det blev inte helt tätt men det är i alla fall inte fritt blås längre. Gör det skilldnad så innebär det även att jag numera har en vädringslucka om jag tycker det blir för varmt i källaren. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar