2018-03-06

Viktiga sånglektioner


Så här års är det rellativt lätt att känna igen fåglarna vid fågelbordet, men oftast är det betydligt lättare att artbestämma fåglar från deras läte. Hörs gör de på långt håll, men det är inte lätt att se vad det är för liten svart prick som sitter i trädtoppen.

Idag hörde jag den första sånglärkan, i det Skånska odlingslandskapet brukar den dyka upp i början av mars så fort det blir en solig dag. Visserligen sjunger den inte lika galet outtröttligt som senare men det är i a f en sånglärka! Jag tror att de allra flesta inte kan annat än älska sånglärkan, men kanske betyder den lite extra mycket för mig eftersom det var en av de 3 fågelarterna vars läte jag lärde mig av min far när jag som ca 5åring följde med honom i arbetet på hemets åkrar. De andra två var sädesärlan och tofsvipan.

Trots den senaste tidens isdygn så kommer mycket snart naturen att fyllas av ett kakelorum utan dess like och det är vår. Det går inte att höra fåglarna för alla fåglar man hör. Men knepet är ju som sagt att lära sig deras läten, ju fler fågelläten man känner igen desto fler hör man.

Den upplevelsen vill jag gärna att fler ska få dela. Därför kan jag inte låta bli att tipsa om Naturmorgons Fågelsångsskola med Mats Ottosson.

Ha så trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar