2018-03-25

Hur kör vi!


På 80talet försökte jag en period att alltid köra 10 km/h under hastighetsbegränsningen, för att minska bensinförbrukningen, och därmed utsläppen och miljöpåverkan... men det rann ut i sanden efter ett tag.
För en månad sedan köpte jag en "ny" bil... för mig innebär det en ganska gammal bil eftersom jag är slutkonsument av det mesta, jag köper gärna begagnat och använder det till det tar slut. Det gäller bilar, kläder och det mesta annat. En "ny bil innebar alltså en gammal V70, men för första gången var en begagnad bil i min prisklass så modern så den hade färddator...

Ett himmelrike för mig som älskar att mäta, beräkna och föra statistik. Således gjorde jag ett experiment i helgen. Med oregelbundna intervaller kör jag en sträcka på 15 mil för att bl a besöka min mor. Denna gången nollade jag färddatorn och körde ganska konsekvent på hastighetsgränsen upp till 80 km/h, och 10 under vid högre hastighet. Resultatet blev en bensinförbrukning av 0,71 l/mil.

På hemvägen körde jag som vanligt, dvs jag höll hastighetern upp t o m 70 och sedan mellan angiven hastighet och 10 + vid högre hastigheter. Skillnaden blev 0,08 l/mil. Måhända inte så mycket men det visar i alla fall att vi kan påverka miljön med ganska enkla medel. Det går ju säkert att optimera min körstil ytterligare. 



Dessutom blev färden betydligt lugnare och behagligare än vanligt.

1 kommentar:

  1. Jag försöker också köra försiktigare, men håller inte riktigt lika bra koll på skillnaden.

    Däremot vet jag att bilen dricker betydligt mindre om jag kör 90-100 på motorvägen, än 120. Tar några minuter längre att köra mina 5 mil till jobbet, men det kan det naturligtvis vara värt. :)

    SvaraRadera