2018-03-02

Note to self


Om jag nu en dag verkligen har tänkt mig att leva energisnålt med enbart egen el, då kan det kanske vara smart att ta en titt på 10-dygnsprognosen innan jag sår paprika och tomater för förkultivering i februari.

Jag sådde den 22e-23e, ungefär samtidigt som den arktiska kylan anlände.

Att det är 10-12º inne när jag kommer hem efter en lång arbetsdag, det gör mig inte så mycket, det är ju ändå betydligt varmare än ute där jag jobbar, och snart stiger värmen när jag fått fyr i spisen, inte heller stör det mig att det inte är mycket varmare när jag vaknar på morgonen, Jag har superunderställ och morgonrock när jag tassar omkring och morgonpysslar.

Tomater och paprika däremot behöver 14-15º för att gro. En dag med lägre temperaturer hade ju varit ok, men dag efter dag... nej det ville jag inte riskera. Således startade jag värmepumpen i väntan på uppkomst. (sedan de väl kommit upp mår de bara bra av att inte ha det för varmt).

Jag har sgt det förr och jag säger det igen: "Man lär så länge man lever!" Och idag är det inget problem så länge jag har tillgång till obegränsat med ström, men om jag vill bli Off-grid....


Nåja, hur som helst har man idag nästan kunnat se tomaterna sträcka sig upp ur jorden en efter en. Purjon däremot har ju varit uppe några dagar. Den skiter ju dessutom i temperaturen, den gror ner till 4º.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar