2018-03-30

Två år i Drögsperyd


Morgonen gryr till mitt tredje år i Drögsperyd. När jag flyttade in för två år sedan var det vår. idag är det vinter, men fåglarna sjunger lika mycket i skogarna som omger tomten och i slutet av veckan utlovas lite varmare väder.

Första året fanns mitt fokus på att renovera den väggen som syns på bilden, men även 16 m² odling hanns med och en mängd andra projekt påbörjades, och en del slutfördes också. I november fick jag min skorsten godkänd för eldning och så småningom installerades min vedspis. Ett vedskjul byggdes och fylldes med ved, samtidigt som jag värmde huset med en massa bråte från uthuset. Win-win... Städning blev till värme.

Under det gågna året har fokus legat på odling. 100m² köksträdgård grävdes upp och omgärdades av en "snigelsarg" med koppartejp. Frö såddes, potatis sattes, grodde och kom upp. En stor frysbox inhandlades och sommarens semester som jag disponerade som 3-dagarshelger användes till att skörda, förvälla och frysa in. gurkor och pumpa lades in. På hösten snickrades mus- och ljussäkra lådor där rotsakerna lagrades in.

Massor av lärdomar blev det. En del saker ska jag inte odla igen, andra saker ska jag ha mer av. Inga större bygg- och renoveringsprojekt ska påbörjas i skördetiden.

Till sist blev också ombyggnaden av källarnedgången färdig.

Under vintern har jag fått lära mig att använda de grödor jag har i lagren och när nästa skörd kommer vet jag hur pass de olika grödorna räckte. Det har också byggts nästan lika mycket vedskjul till under vintern, ved har fällts kapats och klyvning och inlagring är på gång. En stor del av veden har jag vid släktens stuga 15 mil bort, jag grunnar på hur jag ska få hem den på ett kostnadseffektivt sätt.

Vid årskiftet stängde jag av varmvattenberedaren eftersom jag ändå hela tiden värmer huset, lagar mat och bakar med vedspisen och lika väl kan värma vattnet på spisen samtidigt. Planen är ju dessutom att jag om ca 10 år ska vara självförsörjande med el, då behöver jag veta vilka behov jag har. Elförbrukningen i januari och februari var totalt 156kWh. Att leva utan tappvarmvatten har funkat fint, det enda som varit lite besvärligt är duschen. Min viktigaste insikt från detta projekt är att jag ska införskaffa en akumulatortank och en vattenmantlad kökspanna, för sommaren ska jag ha solfångare med vakumrör att värma vattnet med.


Det är bara att konstatera att ork och pengar räcker inte till att förverkliga alla drömmar i den takt som jag skulle önska, men det får vara som det är. Nya projekt tillkommer också hela tiden. Vad som står på schemat för det kommande året är lika mycket men bättre planerad odling i köksträdgården. Av tomater ska det bli mer, bland det första jag ska göra när tjälen slutgiltigt går ur jorden är att gräva, dränera och anlägga tomatbänk längs hela uthusets södervägg. I det lilla växthuset ska jag i stället odla paprika.

Ännu en utbyggnad av vedskjulet planeras och hängrännor på uthuset, samt eventuellt på boningshusets södervägg, ska fixas. I övrigt är det odlingen som gäller även detta år. Säkert kommer det till åtskilliga projekt på vägen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar