2012-07-05

Rätta mun efter massäck

Nu har jag haft min första solpanel i drift i 8 dygn, det är juli, dagarna är långa och det har varit ganska normalt väder för den här tiden, möjligen något soligare än medelvädret (?)

Jag kan konstatera att solpanelen har gett i medeltal 1,34 Ampere (utspritt på dygnets alla timmar). Det motsvarar 56% av den beräknade produktion som, tillverkaren angett. Om tillverkarens kalkyl är en glädjekalkyl, om vädret varit sämre eller om det beror på att jag bor mera kustnära (mera moln) kan jag inte avgöra. Men hur som helst har jag en siffra att börja skissa med.

Om detta värde är typiskt så har jag en medelproduktion under året på ca 0,8 Ampere/timme.

Min plan är att i ett första skede ha 5 st solpaneler och ett vindkraftverk som enligt tillverkarens kalkyl ger ca 4,55 Ampere/timme. Den totala medelproduktionen blir då ca 8,5 Ampere/timme, vilket motsvarar knappt 900kWh per år.

Detta är mina grundförutsättningar, den "matsäck som jag har att rätta magen" efter. Detta elsystem kommer att kosta ca 65000kr. Innan jag är där så måste jag investera ca 55000kr till, och eftersom jag avskyr att skuldsätta mig så kommer det att ta ett tag innan jag är där.

Men redan nu kan jag se att om detta ska funka så måste jag satsa på 12-Volts-apparater. Av de 1,34 Ampere som min solpanel producerat i timmen så har minst 0,58 Ampere gått åt till att omvandla strömmen till 230V växelström, vilket innebär att jag enbart har 0,76 Ampere att driva växelströms-apparater med. För det färdigutbyggda elsystemet kommer motsvarande siffra att vara 7-7,3 Ampere.

Växelström kommer att bli en lyxvara som jag enbart kan använda till sådana saker där det absolut krävs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar