2012-07-02

Jag kommer närmare Verkligheten

Det händer något med mig när jag inför en begränsning i mitt liv. Med ambitionen att leva utan tillförsel av energi utifrån får jag kontakt med Verkligheten.

Jag är uppvuxen på ett lantbruk där vi i stor utsträckning levde på det vi själva producerade, så jag vet ganska mycket om hur Verkligheten ser ut. VET! men jag upptäcker nu att jag ändå förlorat kontakten med Verkligheten.

Vi går här och jobbar och sliter för att betala våra räkningar, det finns ett visserligen långt i från obegränsat inflöde av pengar, men dock ett ständigt inflöde. På något vis upprätthåller de flesta av oss en balans när det gäller pengarna, lika mycket ut som in. Redan där har vi tappat kontakten med Verkligheten. Vet vi vad det är vi betalar, ser vi sambandet mellan pengarna och vad vi äter, hur mycket bil vi kör, mobilladdaren som ständigt sitter i väggurtaget etc?

När en dataskärm på standby och en laddare i väggurtaget kan vara det som kräver inköp av en solpanel till då blir jag medveten om det och har sedan några dagar börjat stänga datorskärmen när jag stänger ner datorn (mobilladdaren tog jag ur kontakten redan innan).

Det finns också ett annat perspektiv på detta. Även om det är väldigt lite ström som går till alla stand-by-funktioner och laddare, så kan det betyda en till solpanel för 3000kr för mig. Men hur många apparater på stand-by och mobilladdare står och drar ström i Sverige? Under hur långt tid? Hur många i Världen? Vad blir summan av ström som förbrukas till ingen nytta? Enligt IDG så kan en enda laddare som sitter i urtaget kosta uppemot 6 kr om året. Det är ju ingenting kan man tycka, men handen på hjärtat, hur många av dina apparater drar ström i onödan? och hur många finns det totalt? Vad blir slutsumman i kronor? och vad blir den i naturresurser och för miljön?

Jag har ett litet hushåll men ett rymligt kylskåp, så rymligt så att det ibland "kommer bort" varor som så småningom klagar över sin övergivenhet genom att ge ifrån sig doftämnen som inte alls är behagliga. :-( Visserligen är kylskåpet ganska nyinköpt och A+ eller A++ klassat, men ändå så drar det massor av energi i onödan. Till det kommer den praktiska men energimässigt idiotiska lösningen med en dörr som öppnas på sidan, vilket innebär att kylan rinner ut ur kylskåpet varje gång det öppnas. Det finns mindre och betydligt energieffektivare kyl-skåp och -boxar som är avsedda för båt och husvagn/bil.

När jag funderar över detta och hur mycket el jag behöver för att klara den nivå som jag vill leva på då blir det självklara valet en jordkällare.

Med frysen är det annorlunda dess kapacitet nyttjar jag nästan fullt ut, men även där finns det energimässigt bättre alternativ.

Vattenkokaren som rymmer 1,8 liter och som jag fyller för att ta en kopp kaffe på 2 dl är ett annat exempel och säkert kommer jag att komma på fler saker.

Den renaste och billigaste energin är alltid den som vi inte använder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar