2012-07-18

Sommar-/Vinter-bädd

Karins kommentar på mitt "Kompact-Living"-inlägg häromdagen gav mig en idé. Då jag var på Island för många år sedan besökte jag några av deras gamla torvhus, där sov man i en slags sovalkov/sovskåp, ibland med dörrar att stänga för.

Eftersom jag gillar att sova ute på sommaren så kom jag på följande lösning som nog skulle passa mig som handen i handsken (eller som Sigge i bädden).

Man bygger en sovalkov utanför själva huset, med luckor kanske både in mot huset och på yttersidan. På sommaren kan jag då öppna luckorna ut mot naturen och det blir som ett vindskydd, eventuellt med luckor även inåt, iaf en rullgardin eller ett insektsnät, insektsnätet kan jag ha på utsidan också om jag vill. Där utanför kan jag ha en eldstad med möjlighet till grill, mysbrasa elller kokande av frukostkaffet.

Har jag luckor också på insidan så kan dessa stängas även vintertid om jag har några gäster som inte tål mina snarkningar. Dessa gäster kan då för övrigt ligga på sovloftet och bäddsoffan kan ersättas med ett par fåtöljer eller något annat möblemang.

Skulle jag även vilja sova ute under den kallare årstiden så stänger jag luckorna in till huset så att värmen inte går ut.


Wow vad jag vill ha ett sådant sovutrymme! =)

1 kommentar:

  1. Precis så menade jag.
    Kul att kunna tillför något till en man som verkar ha koll på det mesta.

    SvaraRadera