2012-07-10

Mera om tvätt

För att kunna leva enkelt och slippa dyra avloppsanläggningar så krävs det miljövänliga tvätt- och rengöringsmedel.

Många har provat och uppskattar tvättnötter som är en indisk frukt som innehåller en stor mängd saponiner. Själv betvivlar jag inte tvättnötternas förträfflighet men jag kan tycka att det tar emot att göra mig beroende av en produkt som fraktas tvärs över jordklotet. Idealet för mig är att så långt det är möjligt inte använda något som jag inte åtminstone kan utvinna ur min egen lilla plätt på jorden.

Vill man gå riktigt långt så i sitt oberoende så kan vi hitta dessa saponinerna i en del inhemska örter, framförallt såpört. Jag vet inte hur mycket såpört jag skulle behöva plocka och bereda för att bli självförsörjande men det är värt att undersöka.

Ett enklare och inte lika självförsörjande alternativ är att köpa och använda såpa som i sin rena form är en ren naturprodukt framställd av träoljor, kaliumkarbonat och natriumsulfat, samtliga helt nedbrytbara produkter. I teorin skulle jag kunna tillverka den själv av egna produkter så när som kaliumkarbonatet och natriumsulfatet.

Den tvättsåpa som går att köpa må vara miljövänligare än de flesta tvättmedel på marknaden men där har man tillsatt en massa andra beståndsdelar som jag inte är lika säker på att de är miljövänliga.

Jag ska genast börja testa att byta ut alla rengöringsprodukter mot ren såpa och tvål, för mig framstår det som det absolut mest miljövänliga alternativet, vid vittvätt kan man tillsätta bikarbonat om man önskar ett miljövänligt blekmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar