2012-07-14

Ett angenämt bekymmer

Sedan en vecka har jag drivit enbart 12-Volts-uttrustning på solpanelen, dvs den bärbara datorn och mobilerna. Dock gör jag av med mindre ström än vad jag har kapacitet att producera vilket innebär att jag inte kan utnyttja solpanelen fullt ut och få reda på vad den ger.

Jag behöver mer 12V-utrustning! Nu tänker jag ju inte köpa på mig en massa grejor bara för att göra av med ström. Vad behöver jag egentligen ström till i mitt enkla boende?

Vad jag vet så vill jag ha en vattenkokare, dator och mobil, en frysbox, vattenpumpar, samt belysning. Jag vill kunna tillfälligtvis driva hushållsassistenten med 230 V. That's about it.

Jag behöver veta hur mycket ström jag kommer att förbruka och hur mycket jag kan producera. Kanske kan jag klara mig med färre solpaneler och ett mindre vindkraftverk? Vad jag behöver är kapacitet för att klara behovet då jag kan skörda minst el samt 3 veckors batterikapacitet. Det kommer att innebära att jag kommer att ha en överkapacitet under bra perioder. Den överkapaciteten vill jag kunna utnyttja på något vis.

Jag tänker mig att det finns två sätt att ta hand om överproduktionen, dels genom att värma vatten med en elpatron, och dels genom att pumpa upp vatten i en cistern under den varma årstiden.

Sommartid kommer behovet att värma vatten med el inte att vara särskilt stort eftersom jag planerar att använda solen till att värma vattnet i en solfångare men vintertid kan det ge ett väsentligt tillskott av tappvarmvatten och eventuellt uppvärmning.

Vad jag behöver veta är hur stort vindkraftverk jag kommer att behöva, solpaneler kan jag köpa till efterhand, men vindkraftverket måste vara stort nog från början.

Min växelriktare har en energisparfunktion vid låg last, jag försökte använda en timer för att koppla in och ur modem och router de tider då de används, men timern och energisparfunktionen verkade inte fungera tillsammans, så i stället väljer jag att manuellt koppla in och ur modem och router de dagar då grabben inte är här, för att på så vis kunna använda all el så jag får reda på hur mycket jag producerar. Jag kan också köpa en vattenkokare, någon 12V-lampa och en frysbox när jag får råd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar