2012-07-25

Pensionslånande

Vi har ju alla fått erbjudanden och tjatats på om vikten av pensionssparande, till vilken nytta, vi vet alla vad det står i det orangea kuvertet när det kommer, och då är det ändå en glädjekalkyl eftersom det handlar om börsen och på börsen är det mesta hitte-på, som saknar kontakt med verkligheten. Fantasi i all ära men risken (eller snarare chansen) är stor att verkligheten snart kommer ifatt.

Men hur många har hört talas om pensionslånande??? Inte många eftersom jag uppfann uttrycket för några timmar sedan ;) Tvärt emot vad det låter som så är pansionslånande väldigt nära förbundet med verkligheten.

Vad menar jag då med detta? Jag vill med mitt enkla boende bl.a. komma bort från räntor, ska jag då låna för att finansiera det, det går ju inte ihop! Eller.....

Det finns en medlemsägd Räntefri bank som heter JAK-banken. Man kan säga att det är ett sparlånesystem som är enkelt, men svårt att förklara, men jag ska göra ett försök.

Tänk dig att ni är 10 vänner (A,B,C,D,E,F,G,H och I) som växelvis hjälper varandra att finansiera projekt, ni lånar helt enkelt varandra pengar utan att ta ränta men enligt en metod som gör systemet fullständigt rättvist. A behöver låna 120 000 kr under ett år, de övriga vännerna lånar honom vars 13 333 kr. I stället för att få och betala ränta så får man och betalar lånerätt beräknat i månadskronor. Efter en månad har A blivit skyldig vännerna 120 000kr x 1 månad = 120 000 månadskronor. Samtidigt har var och en av vännerna förtjänat 13 333 månadskronor. A amorterar nu 10 000 kr vännerna får då vardera 1111 kr och har nu ett tillgodohavande på vars 12222 kr. Den följande månaden blir A skyldig ytterligare 110 000 månadskronor, och han är nu skyldig totalt 230 000 månadskronor, medan vännerna förtjänat totalt vardera 25 555 månadskronor osv.

När det sedan är B som behöver låna pengar har han förtjänat totalt 250 000 månadskronor... han har alltså en lånerätt motsvarande 250 000 kr under en månad eller 25 000 kr under 10 månader osv. B behöver låna 50 000 kr under ett år, första månaden dras då denna summa av hands tillgodohavda lånerätt och han har nu 200 000 månadskronor till godo. A som är skyldig sällskapet 500 000 månadskronor lånar ensam B pengarna och betalar därmed av 50 000 kr av sin månadskroneskuld första månaden... osv.

Blev det begripligt? Principen är iaf att lika mycket pengar gånger tid som jag avstår (sätter in) kan jag låna (pengar gånger tid), och vice versa. Så här fungerar JAK-banken i princip, men för att röra till det ytterligare så måste man om man inte sparat ihop lika mycket lånerätt som man behöver låna, samtidigt som man amorterar också betala in ett bundet sparande som man sedan får ut när det är balans mellan lånade månadskronor och sparade månadskronor. vanligtvis några månader efter att lånet är slutbetalt.

OK, har du nu tagit dig igenom detta avsnittet på "grekiska" så ska jag förklara vad jag menar med pensionslånande:

Jag tar alltså ett lån på JAK för att fixa ett boende som min ekonomi som pensionär klarar av. I det här fallet så tar jag ett lån på 80 000 kr på 7 år, jag har en del intjänad lånerätt (månadskronor) men måste ändå efterspara en hel del. Min månadskostnad för amortering och eftersparande blir 2066 kr. Efter 7 år har jag då betalt mitt billiga boende samtidigt som jag sparat ihop nästan 77 000 kr. och detta i god tid till pensionen =)

Skulle jag ta samma lån på banken med 3,1% ränta, skulle det kosta mig 2341 kr i månaden, samtidigt som jag inte skulle ha en krona kvar efter sju år då lånet är slutamorterat. Det ni!!! I stället för att betala ränta sparar jag alltså ihop ett kapital när jag lånar på JAK-banken.

Ursäkta detta kanske svårbegripliga inlägg, men jag vill så gärna förklara och sprida JAKs tankar om en räntefri ekonomi.

Hoppas du har förstått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar