2012-07-09

Inspiration

För 32 år sedan hade jag planer på att köpa en närbelägen tomt och bygga mig ett blockhus av gamla järnvägsslipers, hur smart det skulle vara att bo i ett hus fullt av kreosot undrar jag förstås idag :-/ Hur som helst var det den gången omöjligheten att få bygglov på tomten som stoppade mig.

Men allt sedan dess har jag haft den här längtan till det enkla livet, och under åren har jag låtit mig inspireras och hållt längtan vid liv med en mängd olika källor.

En fantastisk inspirationskälla har John Seymours Självhushållningsbok (på bilden) varit och är, jag såg den första gången runt 1980, en fantastisk bok där det står att läsa om praktiskt taget allt från att så det minsta frö till att bygga ett helt självförsörjande hus med hembygd ugn, hembyggt vindkraftverk, egen gasklocka, och stenplattror som man formar till själv. för att inte tala om alla (och då menar jag ALLA) praktiska tips om odling och djurhållning, från att förlösa en ko till att göra ost av mjölken... osv, osv.

Den boken har varit och kommer att fortsätta vara en av de viktigaste böckerna jag äger.

Runt 2000 sprang jag på nätcommunityn "Alternatriv.nu" där kan man läsa om andra entusiasters lyckade och ibland misslyckade försök att leva ett enklare liv.

sedan 90-talet har jag också varit medlem i JAK-banken som hare en tidning full med inspirerande artiklar. "Grus och guld" heter den.

Ett Andligt ekobyprojekt som hade sin upprinnelse i början av 70-talet är Findhorn, ett annat inspirerande ställe, värt en sudie. Likaså är Damanhur. Fler inspirationskällor finns det, tipsa mig gärna. Jag kommer att lägga upp länkar till alla ställen som jag finner intressanta i någon av sidomenyerna.


Här ett Underbart videoklipp som jag fick av Robert Pozeck härom dagen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar